کد خبر: ۳۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
به گزارش آرانیوز،  یکصد و هفتاد‌ و یکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 8 بهمن)، دقایقی پیش به‌ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 194 از نمایندگان آغاز شد.
لاریجانی در آغاز این جلسه گفت: پیش از جلسه علنی امروز، مجلس جلسه غیرعلنی برای بررسی کلیات بوجه سال 97 داشته است.

دستور‌کار امروز صحن علنی مجلس به‌شرح زیر است:

**بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 1397 کل کشور

**ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه یک‌فوریتی اصلاح بند 2 ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر

**ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک‌فوریتی استفساریه تبصره 2 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی

**گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در مورد طرح یک‌فوریتی الحاق دو ماده به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

**گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار.

فرهنگی: تغییرات در یارانه‌ها سبب نگرانی مردم شده است

نماینده مردم تبریز گفت: تغییرات بودجه در بخش یارانه‌ها سبب عدم نگرانی مردم که در جامعه زندگی خودشان را بر اساس این منابع تنظیم کرده‌اند، نشده است.

بررسی بودجه۹۷ | فرهنگی: تغییرات در یارانه‌ها سبب نگرانی مردم شده است/  بنیادی: هیئت رئیسه نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند/ فلاحت پیشه: عدالت در پرداخت‌ها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است

 محمد‌حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، امروز (یکشنبه 8 بهمن) در صحن علنی پارلمان در مخالفت با لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: تبصره 3 ماده 186 آئین‌نامه داخلی مجلس، اشاره دارد که با رد کلیات لایحه بحران ایجاد نمی‌شود و بر اساس این تبصره در صورت رد کلیات لایحه، لایحه به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا ظرف 72 ساعت گزارش اصلاحی تدوین شود.

وی با بیان اینکه انتظار همگان از لوایح ایجاد تحولات مثبت در اداره کشور است، افزود: در برخی از کشور‌های دنیا مجالس آنها تنها به بررسی لایحه سالانه می‌پردازند و کاری به اصلاح قوانین و رسیدگی به آنها ندارند و این هم به‌دلیل اهمیتی است که شکل‌گیری بودجه در زندگی مردم آن جامعه و بخش‌های مختلف فعال در آن جامعه دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس در بخش دیگری از نطق خود تأکید کرد: در لایحه بودجه سال 97 نه‌تنها شاهد کاهش حجم دولت نیستیم، بلکه آنچه شاهد هستیم متورم شدن دولت با سیاست‌های نادرست و با افزایش بودجه جاری به‌طور گسترده است.

فرهنگی با ابراز اینکه در لایحه بودجه نسبت به کشاورزی و آب غفلت شده است، گفت: کاهش 50درصدی اعتبارات هم در سازه و هم در شبکه و کاهش 50درصدی اعتبارات بخش کشاورزی و همچنین کاهش 30درصدی بیمه محصولات کشاورزی از جمله مصادیقی است که در این زمینه می‌توان به آنها اشاره کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه کمیسیون تلفیق بودجه در بخش یارانه‌ها تغییراتی به‌وجود آورده است، تصریح کرد: این تغییرات سبب عدم نگرانی مردم که در جامعه زندگی خودشان را بر اساس همین منابع تنظیم کرده‌اند نشده است.

بنیادی: هیئت رئیسه نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند

نماینده مردم کاشمر در مجلس گفت: از هیئت‌ رئیسه مجلس می‌خواهیم نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کنند چراکه رانت‌ها و اختلاس‌ها در این بخش روی‌ می‌دهد.

بررسی بودجه۹۷ | فرهنگی: تغییرات در یارانه‌ها سبب نگرانی مردم شده است/  بنیادی: هیئت رئیسه نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند/ فلاحت پیشه: عدالت در پرداخت‌ها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر در مجلس دهم، صبح امروز(8 بهمن) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه 97، با بیان اینکه امروز همه با نگرانی به ارزیابی بودجه می‌پردازیم، گفت: بودجه برای شرایط اقتصادی سختی نوشته شده، در حالی که 6 هزار پروژه ملی و 65 هزار پروژه شهرستانی روی دوش دولت است، نوشتن این بودجه کار سختی است.

وی افزود: با دگرگونی‌های حال حاضر خاورمیانه باید سطح بالای اقتصادی خود را به دست بیاوریم اما بودجه 97 طرحی برای حضور در اقتصاد جهانی ندارد. در انتخابات قول ایجاد اشتغال داده شد اما 13 درصد از جمعیت کار، فاقد هرگونه شغل است. در بودجه امسال بودجه عمرانی کم شده تا به به اشتغال دست یابیم اما این کار کاملا اشتباه است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت چگونه دولت می‌خواهد یارانه 30 میلیون نفر را قطع کند، اظهار داشت: با قطع یارانه‌ها تامین امنیت و کنترل آسیب‌های اجتماعی ناممکن خواهد بود.

بنیادی با بیان اینکه در بودجه 97 راهکاری برای معوقات فرهنگیان و جذب توریست درنظر گرفته نشده، خاطرنشان کرد:  امروز سهم ایران سه هزارم درصد اقتصاد جهانی است و باید به یک درصد برسد اما دشمنان ما این مسیر را قطع کردند و باید سیاست جدیدی اتخاذ شود.

وی افزود: در بودجه 97 برای اولین بار در بحث مالیات‌ها، نهادهایی مانند آستان قدس و زیر مجموعه‌های رهبری درج شده که نشان دهنده نگاه عدالت محور رهبر معظم انقلاب است. اصرار بر سیاست سرکوب نرخ ارز موجب فساد خواهد شد و سبب کاهش انگیزه‌های تولید و رشد اقتصادی می‌شود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس در پایان گفت: از هیئت‌ رئیسه مجلس می‌خواهیم نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کنند چراکه رانت‌ها و اختلاس‌ها و حقوق‌های نجومی در این بخش روی‌ می‌دهد.

فلاحت پیشه: عدالت در پرداخت‌ها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس گفت: عدالت در پرداختها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است.

بررسی بودجه۹۷ | فرهنگی: تغییرات در یارانه‌ها سبب نگرانی مردم شده است/  بنیادی: هیئت رئیسه نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند/ فلاحت پیشه: عدالت در پرداخت‌ها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس  جلسه علنی امروز (یکشنبه 8 بهمن) قوه مقننه در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور گفت: اولین کاری که در کمیسیون تلفیق انجام شد این بود که با هرگونه گرانی در بودجه سال آینده مخالفت شود.

وی با بیان اینکه در زمان رکود نباید گرانی را به جامعه تحمیل کرد، ادامه داد: با رای 75 درصدی اعضای کمیسیون تلفیق افزایش هر نوع قیمت‌ها و گرانی‌ها مخالفت شد و در کمیسیون نیز با گراان شدن 50 دصدی حامل‌های انرژی بویژه بنزین بشدت مخالفت شد.

فلاحت پیشه افزود: اگر که مخالفت با افزایش هرگونه نرخها منابع دولت را کاهش می‌دهد اما نباید در زمان رکود طبق اصل اقتصادی گرانی را به جامعه تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق حذف اجازه به دولت برای استفاده ماهیانه از مازاد درآمدهای نفتی بود، اضافه کرد: دولت اجازه خواسته بود که هرگاه قیمت نفت از سقف تعیین شده بیشتر شد آن را برداشت کند و هزینه کند که کمیسیون تلفیق این درخواست را حذف کرد.

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس با بیان اینکه دولت درخواست کرده بود که 5 هزار میلیارد و 800 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کند گفت: البته در بخشهایی نیاز به اذن رهبری داشت و ما در کمیسیون با بخش جاری آن مخالفت کردیم.

فلاحت‌پیشه عنوان کرد: جدولی را در کمیسیون تلفیق تصویب کردیم که اجازه برداشت 4 میلیارد دلار به دولت داده می‌شود که در بحث آبرسانی روستایی، بنیه دفاعی، آبیاری، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله‌زدگان هزینه کند.

وی با اشاره به حذف جدول 17 از بودجه سال 97 نیز یادآور شد: در گذشته برخی اشخاص حقیقی و حقوقی بودجه‌ای دریافت می‌کردند که هزینه‌کرد آن مشخص نبود که ما این جدول را حذف کردیم چون برخی موارد توجیهی نداشت. البته ما در تبصره 12 لایحه بودجه نیز مصوب کردیم نهادهای عمومی غیردولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی که بوجه دریافت می‌کنند دیوان محاسبات بر آنها نظارت داشته باشد.

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس با تاکید بر اینکه عدالت در پرداختی‌ها از شاخصه‌های بودجه سال 97 کل کشور است، خاطرنشان کرد: سقف معافیت مالیاتی را برای حقوقها دو میلیون و 300 هزار تومان تعیین کردیم که بیشتر آن به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

وی با اعلام اینکه 2 هزار میلیارد برای مستمری حقوق بازنشستگان ا ختصاص داده شد، اظهار داشت: ردیف افزایش حقوق بازنشستگان را دو برابری تعیین کردیم و همچنین این اجازه را از سه قوه گرفتیم که سپرده‌گذاری در بانکها نداشته باشند تا با آن کار مدیریتی کنند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در کمیسیون تلفیق درباره یارانه‌ها نیز گفت: اتفاق نظر در کمیسیون بر این بود که یارانه‌ها باید به نیازمندان داده شود و از این طریق با فقر مطلق مقابله شود.

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس تصریح کرد: برخی پیشنهاد داده بودند که یارانه هیچ فردی قطع نشود که این خلاف قانون است ما دولت را ملزم کردیم که یارانه افرادی که نیازمند نیستند را حذف کند.

وی با بیان اینکه طرحهای عمرانی زیادی در کشور وجود دارد اما منابع مالی ما نیز کم است، گفت: باید سقفی برای پروژه‌های عمرانی تعریف کنیم که این مشکلات حل شود.

میرزایی: بودجه امسال عملیاتی نیست و انضباط مالی ندارد

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: بودجه ۹۷ عملیاتی نیست و انضباط مالی ندارد.

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 8 بهمن) پارلمان و در مخالفت با کلیات لایجه بودجه 97 گفت: ما در بودجه‌نویسی با برخی واقعیت‌ها مواجه هستیم که از جمله آنها محدود بودن منابع درآمدی است.

بررسی بودجه۹۷ | فرهنگی: تغییرات در یارانه‌ها سبب نگرانی مردم شده است/  بنیادی: هیئت رئیسه نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند/ فلاحت پیشه: عدالت در پرداخت‌ها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است/ میرزایی: بودجه امسال عملیاتی نیست و انضباط مالی ندارد

وی با تاکید بر اینکه بحرانهای جدی در کشور از قبیل بحران کمبود آب و خشکسالی وجود دارد که می‌بایست بودجه‌ریزی، انضباط مالی داشته باشد اظهار داشت: تجربه کشورهای دیگر نظیر یونان، اسپانیا، ترکیه و چند کشور آسیای شرقی نشان می‌دهد که این کشورها دو گام اساسی صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش درآمدها را برای رفع مشکلاتشان اتخاذ کرده‌اند که ما نیز خوب بود این روشها را اتخاذ می‌کردیم.

میرزایی یکی از ضعف‌های لایحه بودجه 97 را صرفه‌جویی نکردن در منابع مالی دانست و گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران و اذعان مجامع بین‌المللی کشور ما با بحران خشکسالی و کمبود آب مواجه است و امیدوارم با برف و بارانی که در روزهای اخیر شاهد بودیم، این مسئله فراموش نشود؛ ما در همه جلسات درباره کمبود آب صحبت کرده‌ایم اما جهت‌گیری بودجه به سمت رفع بحران خشکسالی نمی‌»رود. 

نماینده مردم ایلام در مجلس اضافه کرد: در لابحه بودجه 97 منابعی به سازمانها برای بحران خشکسالی اختصاص داده شده که کارکرد آنها در این زمینه مشخص نیست.

وی در ادامه به موضوع افزایش نیافتن حقوق برخی مقامات و اعضای‌ هیئت‌علمی دانشگآ‌ه‌ها طبق تصمیم کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: برخی صحبت‌ها و تصمیمات ما را یاد دولت گذشته می‌اندازد، بنام عدالت بحث افزایش حقوق‌ها به گونه‌ای تدوین شده که موجب نارضایتی اقشار تحصیلکرده و تاثیرگذار جامعه، اعضای هیئت‌های علمی دانشگآه‌های علوم پزشکی و قضات شده است، این تصمیم با عدالت سازگار نیست.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 97 بودجه‌ریزی عملیاتی، اشتغال تولید و صادرات مدنظر قرار نگرفته و فقط در حد شعار باقی مانده گفت: ما در هیچ بخش بودجه سال 97 اثری از توجه به صادرات را نمی‌بینیم و در ارتباط با تولید نیز سیاست مشخصی نداریم و فقط این سیاستها معطوف به حمایت از مصرف کننده شده است.

میرزایی اضافه کرد: دولت در تدوین بودجه 97، بودجه‌ریزی عملیاتی را مدنظر قرار داده بود، اما این بودجه‌ای که امروز به صحن مجلس آمده عملیاتی نیست، باید مشخص شود که وظایف و همپوشانی‌های سازمانها در تخصیص بودجه چقدر است. به عنوان مثال بودجه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی برای یک کار مشخص تخصیص داده شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: 6 میلیارد ریال برای شورای نظارت بر صدا و سیما تخصیص داده شده که اصلا معلوم نیست برای چیست؟

وی در پایان با تاکید بر اینکه از نگاه مردم بودجه‌ریزی عملیاتی، رسیده به اهداف و نه فعالیتهای بودجه‌ای خاطرنشان کرد: اشتغال و صرف اعتبارات آن فقط روی کاغذ انجام نمی‌شود بلکه آن را باید عملیاتی کنیم.


یوسف نژاد: افزایش حامل های انرژی به نفع جامعه نبود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه۹۷ گفت: نظراتی که به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی بود هر چند که قبول داریم شرایط اجتماعی شاخص مناسبی برای برنامه‌ریزی اقتصادی نیست.

بررسی بودجه۹۷ | فرهنگی: تغییرات در یارانه‌ها سبب نگرانی مردم شده است/  بنیادی: هیئت رئیسه نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند/ فلاحت پیشه: عدالت در پرداخت‌ها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است/ میرزایی: بودجه امسال عملیاتی نیست و انضباط مالی ندارد/ یوسف نژاد: افزایش حامل های انرژی به نفع جامعه نبود

علی اصغر یوسف نژاد، سخنگوی کمیسون تلفیق بودجه ۹۷ در نشست علنی امروز و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ گزارشی از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارائه کرد و گفت: پس از آن که لایحه بودجه از سوی دولت به هیئت رئیسه تقدیم و در صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد، کمیسیون تلفیق بودجه در ۳۲ جلسه و در کارگروه‌های مختلف از جمله اشتغال، هدفمندی، ایثارگران و تأمین اجتماعی لایحه را مورد بررسی قرار دادند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ ادامه داد: جلسات متعددی بین اعضای کمیسیون و کارگروه‌ها برگزار شد و نظرات دولت گرفته شد تا با این ترکیب کمیسیون تلفیق مصوبات خود را به صحن علنی ارائه کند.

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی حتی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بیان داشت: با این جلسات به دنبال آن بودیم تا دولت و مجلس بهترین نتیجه را برای بودجه سال آینده در نظر بگیرند و با حذف یا تغییر که با مجلس است، لایحه‌ای قابل دفاع ارائه شود.

موافقت یا مخالفت با پیشنهادات دولت در لایحه بودجه مزیتی برای مجلس ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه موافقت یا مخالفت با پیشنهادات دولت در لایحه بودجه مزیتی برای مجلس ندارد، ادامه داد: در بسیاری موارد تبصره‌های دولت را بدون تغییر تصویب کردیم اما در برخی تبصره‌ها با نظر کارشناسی مسائل را تغییر دادیم تا در جامعه موثرتر باشد.

نظراتی که به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی بود

یوسف‌نژاد تأکید کرد: نظراتی که به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی بود هر چند که قبول داریم شرایط اجتماعی شاخص مناسبی برای برنامه‌ریزی اقتصادی نیست اما در شرایط کنونی کشور لازم بود به این شاخص توجه شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه شفاف، منضبط و بر اساس عدالت است، توضیح داد: در این لایحه به صورت واضح و روشن تغییراتی داشتیم که به سود و منفعت جامعه خواهد بود. انضباط در واقع یعنی توجه به قوانین بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم توسعه است.

وی ادامه داد: در واقع بودجه باید برشی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون توسعه برنامه باشد، همچنین در لایحه توجهی به عملکرد گذشته قوانین بودجه کشور داشتیم که این روند سرمایه فکری کمیسیون تلفیق برای انضباط در گزارش بودجه بود.

تقویت جنبه های نظارتی بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق

یوسف‌نژاد با اشاره به تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۹۷ بیان داشت: تلاش کردیم که موارد مذکور در تبصره ۱۲ با شرایط جامعه تطبیق داشته باشد از سوی دیگر تلاش شد تا جنبه‌های نظارتی در لایحه مذکور تقویت شود به نحوی که دیوان محاسبات بر اعتبارات پرداخت شده به نهادهای عمومی و غیردولتی نظارت کامل خواهد داشت و همچنین گزارش کمک‌های دستگاه‌ها به اشخاص و افراد نیز باید ارائه شود.

این نماینده مجلس گفت: در تبصره ۱۲ منع هرگونه تسهیلات درآمدهای اختصاصی نیز در نظر گرفته شد که به دلیل جنبه نظارتی چنین تغییری اعمال شد.

ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌ها نیز جنبه نظارتی دارد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ با بیان اینکه ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌ها نیز جنبه نظارتی دارد، اظهار داشت: عدم افزایش حامل‌های انرژی که برای دولت سخت بود به دلیل مسائل اجتماعی از لایحه بودجه حذف شد اما جایگزینی برای آن در نظر گرفته شد تا دولت بتواند در امر اشتغالزایی فعالیت کند.

وی توضیح داد: بر این اساس ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در لایحه بودجه  در نظر گرفته شد و جای خوشحالی است که بگویم اشتغالزایی در ردیف‌های خاص دیده شد تا میزان رصد و نظارت آن افزایش پیدا کند.

افزایش شفافیت بودجه در لایحه ۹۷/ وضوح در بودجه و قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی

یوسف نژاد ادامه داد: شفافیت بودجه نسبت به ادوار مختلف مناسب تر بود و در خیلی از تبصره ها از نظر درآمدی افزایشی نداشته ایم بلکه در تبصره ها برخی از احکام بوده اما عدد آن در جداول نیامده بود بنابراین همان عدد هزار و یکصد و نود چهار لایحه تغییر و تبدیل به عدد دیگری شده که اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: وضوح در بودجه و قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی از نظر عملکردی حرکتی مثبت و موثر بود که در بودجه دیده شده؛ عدم تمرکز در بودجه و توجه به استان ها و دادن اختیارات به آنها نسبت به گذشته ۱۰ درصد بیشتر شده است که این جهت گیری مثبتی است.

ردیف های متفرقه بودجه در لایحه ۹۷

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، با بیان اینکه در لایحه بودجه ردیف های متفرقه بسیار زیاد بود، گفت: ۲۳۰ ردیف متفرقه داشتیم که ۲۰۰ ردیف آن حذف شده شده و در حال حاضر به حدود ۱۳۰ رسیده است البته این تعداد زیاد است اما نسبت به سال های گذشته جهش قابل توجهی داشتیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با بیان اینکه کمک ها در بودجه برای دستگاه های مختلف مدیریت، هدفمند و قابل نظارت شده است، افزود: با کمک کردن به دستگاه های نیازمند مخالف نیستیم اما باید این کمک ها هدفمند شده و قابل رصد و پیگیری باشد.

ظرفیت های اجتماعی، بخش های غیردولتی، افراد و اشخاص در بودجه ۹۷

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه در بودجه ۹۷ به ظرفیت های اجتماعی، بخش های غیردولتی، افراد و اشخاص توجه شده است، تصریح کرد: در بودجه مشارکت و همکاری مردمی و مسئولیت پذیری در بخش غیردولتی که جزو سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بوده در تبصره ۱۸ و ۱۹ به وضوح در مورد آن بحث شده است.

وی ادامه داد: در تبصره ۱۹ به یکی از کارهای مهم و اساسی مجلس پرداخته ایم؛ بیش از ۷۰ هزار پروژه نیمه کاره داریم که حدود ۶۵ هزار پروژه مربوط به استان ها و ۵ هزار مربوط به پروژه های ملی است و اگر بخواهیم نیاز این پروژه ها را بررسی کنیم به تامین بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام آنها نیاز داریم و سیاستی که با همکاری دولت و مجلس به آنها رسیدگی شود بیش از ۱۴ هزارپروژه را با مشارکت عمومی و خصوصی غیردولتی و اهرمی کردن کمک های دولتی و بودجه سعی کردیم در بودجه سال ۹۷ لحاظ کنیم و از ردیف تصمیم گیری و نظارت خارج کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، یادآور شد:  دولت قرار بود ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای حامل های انرژی به اضافه ۱۵ هزار میلیارد تومانی که از صندوق و دو سه هزار میلیارد تومان از مسیرهای دیگر در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات و بحث اشتغال و تولید داشته باشد که در تلفیق سعی کردیم مبلغی نزدیک به آن را لحاظ کنیم.

افزایش حامل های انرژی مخالفت کردیم زیرا به نفع جامعه  نبود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ افزود: با افزایش حامل های انرژی مخالفت کردیم زیرا به نفع جامعه  نبود و کشش آن را نداشت البته از محل های دیگر جبران کردیم که مبلغ حدود ۶۰ هزار میلیارد برای بحث اشتغال و تولید مد نظر قرار گیرد.

واگذاری ۵۰ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی با همکاری امداد به مددجویان بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق

یوسف نژاد با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق ۵۰ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی با همکاری امداد به مددجویان واگذار می شود، تصریح کرد: در این رابطه با همکاری دولت کمیته امداد در مورد این موضوع تصمیم گیری کردیم.

وی ادامه داد: در حقوق، تبصره و ارقام کمترین ارقام را داشتیم و اگر حذف شده یا تغییر کرده استدلال بودجه ای اجتماعی منطقی اقتصادی هم داشتیم که البته در خیلی از موارد با همکاری دولت تصمیم گیری شده است.

جهت گیری کمیسیون تلفیق در بودجه به نفع و مصلحت مردم بوده است

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، با بیان اینکه جهت گیری کمیسیون تلفیق در بودجه به نفع و مصلحت مردم بوده است، تصریح کرد: شرایط اجتماعی جامعه را ما در نظر گرفتیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ افزود: بدهی هایی که بخش غیردولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی به دولت داشتند و همچنین بدهی آنها به بانک ها سعی کردیم در حد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را با تعامل بتوانیم به عنوان سرفصل به عنوان بدهی دولت نزد بانک مرکزی لحاظ کنیم البته ممکن است بدهی های دولت را در حدی مشخص تر و شفاف تر افزایش دهد اما بین بدهکار و طلبکار از دولت و بانک قفل ها را باز کرده و از نظر روانی توانسته فضایی را به وجود آورد که بتوان آنها را در شرایط اقتصادی فعلی فعالیت کنند.

یوسف نژاد یادآور شد: بودجه بر مبنای عملکرد را در تبصره ۲۰ برای نظارتی کردن و منطقی کردن تخصیص ها آورده ایم هر چند دولت از سال ۸۱ می توانست این کار را انجام دهد.

 تشریح نرخ ارز و قیمت نفت در بودجه ۹۷

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷با بیان اینکه  در بودجه ۹۷ فروش نفت را ۵۵ دلار، نرخ ارز را ۳۵۰۰ و سهم صندوق را ۳۲ درصد و سهم شرکت نفت ۱۴ و نیم درصد و سهم دولت را ۵۳ و نیم درصد پیش بینی کردیم، تصریح کرد: سعی کردیم با توجه به شاخص های قانون برنامه توسعه نرخ تورم را حدود ۱۰ درصد، نرخ بیکاری ۱۱ درصد، رشد تولید ناخالص داخلی  حدود ۶ درصد و درآمدهای مالیاتی ۱۲۸، درآمدهای نفتی ۱۰۱ هزار میلیارد تومان را لحاظ کنیم التبه به بحث واگذاری ها هم توجه شده است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، افزود: پیش بینی ها نتیجه تعاملات کمیسیون تلفیق با دولت است و قطعی و لازم الاجرا نیست؛ به طور قطع نمایندگان نقطه نظرات خود را بیان خواهند کرد و ما نیز از مصوبات دفاع خواهیم کرد؛ انتظار داریم مجلس به مصلحت مردم و منافع مردم گام بردارد و نتیجه همفکری نمایندگان رونق و توسعه کشور باشد.

ابطحی: بودجه بر اساس قانون اساسی تنظیم نشده

نماینده خمینی‌شهر با بیان اینکه بودجه را خلاف اصل 52 قانون اساسی تنظیم کرده‌اند و به مجلس داده‌اند تصریح کرد: شورای نگهبان چرا به همین خاطر ورود نمی‌کند؟

بررسی بودجه۹۷ | فرهنگی: تغییرات در یارانه‌ها سبب نگرانی مردم شده است/  بنیادی: هیئت رئیسه نحوه تصویب بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند/ فلاحت پیشه: عدالت در پرداخت‌ها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است/ میرزایی: بودجه امسال عملیاتی نیست و انضباط مالی ندارد/ یوسف نژاد: افزایش حامل های انرژی به نفع جامعه نبود/ ابطحی: بودجه بر اساس قانون اساسی تنظیم نشده

سیّد محمّدجواد ابطحی، امروز(یکشنبه 8 بهمن‌ماه) در مخالفت با کلیات بودجه سال 97 در صحن علنی مجلس خطاب به پزشکیان رئیس جلسه اظهار داشت: این جدول که دیشب چاپ شده و ده روز وقت دارد تا بررسی کنیم من می‌خواهم با آن مخالفت کنم. چه موقع این جدول را من رسانده‌اند تا بخواهم بررسی کنم.

وی در پاسخ به پزشکیان که گفت مثل اینکه پنجشنبه آن را ارائه کرده‌اند اظهار داشت: خیر، این جدول را صبح یکشنبه در اختیار ما قرار داده‌اند. ضمن اینکه ظاهراً اصلاً در کمیسیون تلفیق هم تصویب نشده‌ است و آقای تاجگردون باید در این مورد توضیح دهد.

ابطحی با بیان اینکه شورای نگهبان که باید پاسدار قانون باشد جواب دهد که طبق اصل 52 قانون اساسی، بودجه چگونه تنظیم شده است اظهار داشت: این اصل می‌گوید بودجه باید بر اساس قانون تنظیم شود. قانون، یا قانون برنامه بودجه سال 51 است یا قانون محاسبات عمومی برنامه ششم. در کدام قانون تنظیم شده؟

وی با بیان اینکه بودجه را خلاف اصل 52 قانون تنظیم کرده‌اند و به مجلس داده‌اند تصریح کرد: شورای نگهبان چرا به همین خاطر ورود نمی‌کند؟

ابطحی ادامه داد: اگر می‌گویید رعایت شده، قانون برنامه بودجه سال 51 هنوز حاکم است که خیلی از ماده‌ها مثل ماده بیست آن اصلاً رعایت نشده است. شورای پول و اعتبار، کجا نظر داده است؟ قانون محاسبات عمومی، ماده یک آن در تعریف بودجه می‌گوید؛ بودجه پیش‌بینی درآمدها و تخمین هزینه‌ها برای دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین شده است. بر اساس این تعریف، پیش‌بینی درآمدها باید کارشناسانه باشد که شفاف نیست. ما منافع پوچ و پوک زیادی در این لایحه داریم.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه آورده‌اند که برای اصل 44 و واگذاری‌ها، باید این مقدار بگذاریم، تصریح کرد: مگر در سال 96 این موضوع محقق شده که باز هم در بودجه می‌آورید؟ از کدام منابع؟ می‌خواهید با کلمات بازی کنید؟اگر می‌خواهید مردم را سرگرم کنید این یک حرفی است. 

ادامه دارد...

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار